25. september 2012

Snickerskake nam nam!

Kanskje litt dårlig gjort å komme med denne på en tirsdag, men jeg prøvde å lage snickerskake i helga! Den ble i grunnen ganske fin og jeg har jo selvfølgelig smakt på den. Fordi jeg fortjener det? :) 
Den ble veldig god, men jeg tror faktisk den hadde blitt enda bedre om jeg hadde servert den med vaniljeis! Den er mektig! Ganske lett var det også, her kommer oppskrift (under bildet). 


Snickerskake
 (Jeg halverte en langpanne, så skriver oppskriften jeg brukte her. Vil du lage langpanne, dobler du altså oppskriften).

Sett ovnen på 180 grader.

 Bunn:
175 gr salte peanøtter
100 gr Ritz salte kjeks
3 stk eggehviter
2,5 dl sukker
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker

Slik gjør du:
  •  Legg kjeks i en frysepose og knus ved å rulle et kjevle over. Ikke knus til det blir pulver, men stopp når det er mindre biter.
  • Gjør det samme med peanøttene (for en fastere bunn kan du kjøre peanøttene i foodprosessoren)
  • Stivpisk eggehvitene og sukker til en fast marengs
  • Vend inn knuste kjeks og peanøtter, bakepulver og vaniljesukker
  • Ta bakepapir i bunnen av kakeforma/langpanna og smør kantene (som ikke dekkes av bakepapir) med smør eller olje
  • Hell røra i forma og stek i ovnen på 180 grader, på nederste rille i 25-30 min.

Glasur:
50 gr margarin
100 gr lys kokesjokolade
3 stk eggeplommer
50 gr melis

Slik gjør du:
  • Smelt smør og sjokolade på svak varme
  • Pisk eggeplommer og melis til lys eggedosis
  • Vend inn smeltet smør og sjokolade (pass på at den ikke er for varm)
  • Sett evt. glasuren litt i kjøleskapet slik at den tykner litt før den smøres over kaka
  • Sett kaka i kjøleskapet så glasuren stivner

Enjoy! :)

//
Recipe for snickers cake :)

2 kommentarer:

Argh, og jeg som har så lyst på godter i dag! Min mening er forresten at alt blir bedre med is. ;) Kaka ser kjempegod ut!

Mmm, den så kjempegod ut! Is hadde nok gjort susen, ja ;-)
Jeg bakte også kake i helga. Artig å ta seg tid til litt sånne ting også.

Legg inn en kommentar

Takk for alle fine kommentarer! :)

På grunn av noe kjedelig spam, har jeg skrudd på ordbekreftelse for en stund. Håper det går greit!:)